Article Marketing
Jak dobrać słowa kluczowe, żeby artykuły SEO były skuteczne? (uaktualnienie)
Jak dobrać słowa kluczowe, żeby artykuły SEO były skuteczne?
Dobieranie słów kluczowych jest czynnością, którą trzeba dobrze zaplanować. Dlaczego? Bez umiejętnego użycia fraz pod pozycjonowanie nikt może nie trafić na tworzone przez nas, nawet bardzo dobrze napisane teksty. Z tego powodu kwestia słów kluczowych i ich wybór odgrywa tutaj ważną rolę. Dzisiaj zdradzimy wskazówki, które pozwolą osiągnąć oczekiwany efekt SEO, czyli podniosą widoczność strony w wyszukiwarce.
Tematyka motywem przewodnim
Zanim zaczniesz szukać słów kluczowych, dokładnie zastanów się, o czym chcesz pisać. Pamiętaj, żeby słowa kluczowe były powiązane z tematyką artykułu. Wplatanie fraz, które nie pasują do całości spowoduje, że treści będą wyglądały nienaturalnie, co przełoży się na negatywny odbiór zarówno przez roboty Google, jak i czytelników.
Najlepiej skupić się na konkretnym temacie i wybrać do niego 2-3 słowa kluczowe. Dobry SEO copywriter (powinien wiedzieć, jak je umiejętnie rozmieszczać. Zawarcie zbyt wielu fraz w jednym tekście to zdecydowanie zły pomysł. Roboty Google’a uznają artykuł za nieczytelny i w efekcie nie pojawi się w wynikach wyszukiwania na żadną z pożądanych fraz.
Jak znaleźć swoje frazy?
Robiąc listę oferowanych usług i produktów. Jeżeli prowadzisz sklep z wózkami dziecięcymi i tworzysz tekst na temat najnowszych modeli, Twoja lista może wyglądać np. tak:
- nowoczesne wózki dziecięce
- wózki dziecięce kolekcja 2018
- modne wózki dziecięce
- nowe modele wózków dziecięcych
Jeżeli działasz lokalnie, warto dodać nazwę miasta – wtedy nie będziesz konkurować ze sklepami z innych miast. Twoja fraza kluczowa będzie mocniej sprecyzowana, a szansa na pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania znacznie wzrośnie.
Narzędzia, które ułatwią Ci pracę
Treści na stronie trzeba dobrze rozplanować. Losowe wybieranie słów kluczowych z interesującej nas tematyki może doprowadzić do sytuacji, w której zaczniemy powtarzać użyte już frazy. Dlatego warto sprawdzić, czego szukają czytelnicy, a w tym z pewnością pomoże Ci zestaw intuicyjnych narzędzi:
- Semstorm – bardzo proste w użyciu narzędzie do określania interesujących Cię fraz kluczowych. Daje możliwość ograniczenia wyszukiwań do poszczególnych miast i generuje dziesiątki podpowiedzi, które mogą stać się inspiracją do stworzenia tekstu;
- KeywordTool – narzędzie działa na bardzo podobnej zasadzie, ale dodatkowo możesz sprawdzić popularność poszczególnych fraz w różnych wyszukiwarkach i platformach (Bing, YouTube);
- Planer Słów Kluczowych – pomoc w pozycjonowaniu zapewnia nam również sam Google. Planer jest darmowy, a korzystać z niego mogą posiadacze konta Google. Oprócz listy słów kluczowych dostaniesz również informacje o konkurencyjności danej frazy oraz miesięcznym przedziale wyszukiwań.
Analiza słów kluczowych pod kątem ruchu
Po ustaleniu ostatecznej listy fraz, można przejść do określenia ich wagi. W tym pomogą Ci dane wygenerowane przez wcześniej wymienione narzędzia: średnia miesięczna liczba wyszukiwań, konkurencja czy sezonowość danego słowa kluczowego.
Popularność zapytań o wycieczki last minute prawdopodobnie będzie najwyższa w okresie wakacyjnym, a to dla biur podróży ważna informacja. Uzyskane dane zawsze należy analizować pod kątem własnego biznesu i jego potrzeb. Warto też regularnie sprawdzać, o czym pisze konkurencja i na jakie słowa kluczowe się pozycjonuje. Pozwoli to na szybkie reakcje i obserwacje trendów w branży, aby nie pozostawać „w tyle”.
Taktyka tzw. długiego ogona
Podczas doboru fraz kluczowych trzeba również obrać konkretną taktykę. Najczęściej wybieranymi słowami kluczowymi do artykułu jest koncepcja ogólna lub na tzw. długi ogon.
Słowa ogólne to 2-3 wyrazy, które internauci mają wpisać w wyszukiwarkę, aby znaleźć nasz artykuł, np. wózki dziecięce. Long tail, czyli długi ogon odróżnia się tym, że jest to kilka słów (więcej niż 3), np. modne wózki dziecięce Szczecin. Zapytania z tzw. długiego ogona są bardziej sprecyzowane i charakteryzują się wyższą konwersją, ale ilość wyszukiwań jest też wyraźnie mniejsza niż w przypadku słów ogólnych. Long tail to dobry start dla początkujących – nie muszą od razu konkurować z gigantami danej branży, lecz stopniowo budują własną markę.
Opinie na temat wyższej skuteczności każdej z metod są podzielone, jednak oba działania przynoszą pozytywne efekty. Proces pozycjonowania i doboru słów kluczowych może być na początku czasochłonny, ale poświęcony czas zwróci się w postaci wymiernych korzyści dla Twojego biznesu.
Współautorką tekstu jest Izabela Aftyka
Copywriterka specjalizująca się w tworzeniu tekstów sprzedażowych, które podnoszą konwersję.